Hoe vaak uw auto onderhoud nodig heeft, hangt af van onder meer het merk, het type en de brandstof. Het merk geeft altijd algemene richtlijnen, maar uw rijstijl en het gebruik van de auto spelen mee: een ‘boodschappenwagentje’ vraagt minder onderhoud dan een auto die dagelijks de weg op gaat. En bent u een stevige ´optrekker´, dan slijt uw auto sneller dan wanneer u rustig rijdt. Wij geven u daarom graag een onderhoudsadvies op maat, zodat u nooit te weinig maar ook nooit onnodig vaak onderhoud laat plegen.

Groot vs klein onderhoud
In grote lijnen kun je stellen dat wij bij een kleine beurt de essentiële onderdelen van uw auto controleren, zoals het onderstel, de verlichting, de banden en de remmen. Bovendien vervangen we het olie- en interieurfilter en verversen we de olie. Bij een grote beurt vervangen we meer filters en bij benzinewagens ook de bougies. Daarnaast halen we ook de remmen helemaal uit elkaar om alle delen goed schoon te maken. We zetten ze daarna weer in elkaar met schoon vet op alle glij-delen, zodat de remmen goed blijven werken. Omdat we bij een onderhoudsbeurt alle controlepunten nalopen die die ook verplicht zijn bij een Algemeen Periodieke Keuring (APK), is een APK in combinatie met een onderhoudsbeurt bij ons gratis. De kosten voor het aan- en afmelden bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) nemen wij voor onze rekening.

Kosten
Onderhoud is een belangrijke kostenpost bij het autorijden. Het bedrag dat u betaalt is een combinatie van onderdelen en arbeidsloon. In dat arbeidsloon zitten ook alle materialen verwerkt die wij moeten gebruiken om uw auto goed te kunnen controleren. Gasmeetapparatuur, om maar eens iets te noemen, kost tienduizenden euro’s. En om APK-keuringen uit te mogen voeren dient de daarvoor bestemde werkplaatsbrug jaarlijks gekeurd te worden. Al die kosten zijn medebepalend voor uw factuur.

Olie verversen
Hoe belangrijk onderhoud is voor uw auto, schetsen we graag aan de hand van twee voorbeelden, te binnen met olie verversen. Olie is belangrijk voor het smeren van diverse componenten in de motor. Daarbij neemt het de reststoffen op die na verbranding ontstaan. Als de olie verzadigd raakt en er te veel vuil in zit, smeert hij minder goed. Het kan dan slijtage en zelfs schade aan de motor veroorzaken. Dat wilt u liever vóór zijn, toch?

Remmen
Bij een kleine beurt controleren we de remwerking, maar bij een grote beurt halen we de remmen helemaal uit elkaar om ze schoon te maken. Je voorkomt namelijk niet dat tijdens het rijden vuil tussen de remmen gaat zitten. Wanneer je daar niets aan zou doen, kan de rem op een bepaald moment vast komen te staan. Dat zorgt voor weerstand tijdens het rijden en dat is gevaarlijk. Want door die wrijving ontstaat warmte. In het ergste geval kan daardoor brand in de remmen ontstaan. Met alle schade van dien. Maak dus tijdig een afspraak voor uw onderhoud!