Zo’n 3,5 jaar geleden nam hij het bedrijf over van de vorige eigenaar. Hoog tijd om nader kennis te maken met de man die altijd streeft naar het beste voor u als klant. En die het belangrijk vindt dat zijn medewerkers met plezier naar hun werk gaan.

EgelMDF33

Naam: André de Jong
Functie: Eigenaar
Thuisfront: Getrouwd, drie zoons
Bij Garage de Egel sinds: 3,5 jaar

Hoe is bij jou de liefde voor auto’s begonnen?
“Heel simpel: mijn vader had een transportbedrijf met garage. Die vrachtwagens, daar ging mijn hart bij open. Maar het was crisis in die tijd en in transport was geen droog brood te verdienen. Dus op een gegeven moment heeft mijn vader het bedrijf verkocht. Achteraf vond ik het jammer dat ik toen niet tien jaar ouder was, dat had ik graag willen overnemen.”

Jij ging uiteindelijk bij Shell werken…
“Klopt. Mijn vader deed tanktransport en ik ging wel eens met hem mee naar de tankstations. Bij één van de stations ging ik hand- en spandiensten doen en vakantiewerk. Later kwam ik achter de balie van het tankstation te zitten en groeide ik door naar administratie en leidinggeven. Op het laatst stuurde ik drie grote rijkswegstations aan en fungeerde ik bovendien als troubleshooter.”

Wat maakte dat je daar wegging?
“Ik maakte twee zware overvallen mee. Dat heeft een grotere impact op me gehad dan dat ik aanvankelijk wilde toegeven, dus besloot ik toch om met dit werk te stoppen. Na 20 jaar.”

En toen?
“Ja, dat was de vraag. Viavia kwam ik bij een transportbedrijf in Purmerend terecht als logistiek medewerker, terug op de plek waar ik eigenlijk had willen beginnen. Het voelde als thuiskomen. Na 12 jaar maakte ik de overstap naar een transportbedrijf in offshore. Maar op dat moment brak de recessie uit en als degene die het laatst was gekomen, moest ik er als eerste uit. Daar zat ik dan, noodgedwongen niks te doen.”

Maar niks doen is niks voor jou!
“Nee, precies. Een oude relatie van dat bedrijf uit Purmerend wees me erop dat Egel Banden te koop stond. Ik ben toen wezen praten, maar dat liep op niks uit. Na vijf jaar in twee verschillende banen gewerkt te hebben, heb ik toch weer eens contact opgenomen en dit keer liet ik de onderhandelingen via iemand anders lopen. En toen kwam het rond.”

Hoe bevalt het je bij De Egel?
“Goed, het begint nu lekker te lopen en mensen weten ons steeds beter te vinden. Toen ik het bedrijf overnam, had het een imagoprobleem en dat had vooral te maken met de vorige eigenaar. Garagebedrijven hebben trouwens sowieso een slecht imago: mensen vinden het altijd te duur. Daarom probeer ik onze klanten waar voor hun geld te geven en streef ik altijd naar het beste: de beste service, beste materialen en beste medewerkers. Dat zit ook in me, ik zou niet op een andere manier kunnen en willen werken.”